Excite

Dierproefvrije producten bij de drogist

Al sinds 1997 zijn dierenproeven voor make-up en cosmetica verboden in Nederland. De wetgeving verbiedt alleen niet de verkoop van op dieren geteste producten in Nederlandse winkels. Veel vanuit het buitenland geïmporteerde spullen die in Nederland worden verkocht, zijn geen dierproefvrije producten: andere landen vallen immers niet onder Nederlandse wetgeving.

Dierproeven: de getallen

Per jaar worden er in Europa rond de 9.000 proefdieren gebruikt voor cosmetica en verzorgingsproducten. Het gaat om konijnen, muizen, ratten, cavia's en vissen. Het verzet tegen op dieren geteste producten heeft wel effect, voorheen waren het jaarlijks 35.000 dieren. Het gaat dan niet om proefdieren die bijvoorbeeld voor medicijnen worden gebruikt. In 2013 komt er een volledig Europees handels- en testverbod op cosmeticaproducten die op dieren zijn getest.

Dierproefvrije producten

In Nederland zijn drogisterijen en andere winkels die make-up verkopen, verplicht om een dierproefvrij alternatief aan te bieden. Omdat Frankrijk streng tegenstander is van dierproefvrije producten, zijn grote Franse merken zoals L'Oreál, Garnier, Biotherm en Vichy wel op dieren getest. Het huismerk is dan vaak een diervriendelijke optie. Zo zijn de cosmeticaproducten van de HEMA, de Etos, de Tuinen, Kruidvat en ook de Albert Heijn vrij van dierproeven.

HCS-label

Speciaal om dierproefvrije producten te promoten, is er een keurmerk ontwikkeld voor bedrijven die zich inzetten voor een beter dierwelzijn. HCS staat voor Humane Cosmetics Standard en is een Europees keurmerk. Voorwaarden zijn dat het bedrijf werkt met ingrediënten die niet op dieren zijn getest en dat er een uiterste datum is aangegeven wanneer de tests stoppen. Ook bestaat de mogelijkheid tot een onafhankelijke audit voor alle leveranciers.

Waarom dierproeven?

Het grote voordeel van testen op dieren, is dat het goedkoop en makkelijk is. Het geld dat vanaf 2013 besteedt moet worden aan het zoeken naar alternatieven van dierproeven, kan nu nog gebruikt worden voor productvernieuwing. En dat levert uiteindelijk voor de cosmeticabedrijven veel meer op dan het label dierproefvrije producten.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017